הזכויות שלך אחרי לידה

המערכת ע"י ב-30 באוגוסט 2018

איזו תקופה יפה זו, לאחר שחיכית כל כך הרבה, הוא סוף סוף הגיע, התינוק שלך, ואיתו הגיעו גם עייפות, חוסר בשעות שינה וכל מיני שינויים הורמונליים, אבל חכי לא הכל נורא, יש גם אור בקצה המנהרה. על הזכויות שמגיעים לך ולבעלך שמעתם?

אז מיד נשטח לפניכם את כל הזכויות המגיעות לכם בפירוט.

אז ככה, אם עבדת אצל המעסיק שלך לפחות 12 חודשי עבודה תהיי זכאית לחופשה של 26 שבועות, שהם בקירוב חצי שנה ועוד שבועיים, באפשרותך לפצל את החופשה לתקופה שלפני הלידה המשוערת ולאחריה, במקרה שתרצי חופשה לפני תאריך הלידה המשוער תהיי זכאית לחופשה של עד 7 שבועות, דהיינו כמעט חודשיים לפני תאריך הלידה המשוער. אך אל דאגה גם במקרה שלא צברת ותק של 12 חודשי עבודה אצל אותו מעסיק תהיי זכאית לחופשת לידה חלקית של 15 שבועות, שהם שבוע פחות מ 4 חודשים, גם כאן תהיי זכאית לפיצול לפני ולאחר הלידה לתקופה של עד 7 שבועות לפני הלידה. ניתן לקצר חופשת לידה במקרה שהיולדת רוצה בכך ובתנאי שחלפו 15 שבועות, את גם זכאית להאריך את תקופת החופשה עד ל 20 שבועות במצטבר. בנוסף מי שילדה יותר מילד אחד בלידה זכאית להאריך את החופשה בשלושה שבועות, בעד כל ילד נוסף שנולד באותה הלידה.

האם המעסיק יכול לפטר אותך?

החוק מאד נוקשה בעניין הזה ובא לקראת היולדת, מעסיק אינו רשאי לפטר, לפגוע בהיקף המשרה או בהכנסה של עובדת במהלך חופשת לידה. יתרה מזאת, מעסיק אינו רשאי לתת לעובדת הודעת פיטורים למועד החל במהלך חופשת הלידה. תקופת החסינות חלה גם 60 ימים לאחר הלידה, אלא אם המעסיק מקבל אישור מיוחד ממשרד העבודה וזה רק במקרים שהוא מוכיח שאין לפיטורים קשר ללידה, העסק נסגר, המעסיק פשט את הרגל.

האם תקבלי משכורת בחופשת הלידה

אז כן התשובה היא כן, את זכאית לתשלום בתקופת חופשת הלידה וזאת בתנאי ששילמת ביטוח לאומי לתקופה של 10 חודשים מתוך 14 חודשים שלפני החופשה. כמובן שאין לבלבל בין שני המושגים דמי לידה ומענק לידה, דמי לידה הם התשלומים לתק' חופשת הלידה, מענק לידה זהו תשלום חד פעמי הנקבע ע"פ קריטריונים שונים וניתן אוטומטית לכל יולדת לאחר הלידה. גם אבות זכאים לדמי לידה, בתנאי שהיולדת זכאית לדמי לידה, בתנאי שהאב שילם דמי ביטוח לאומי ב 10 החודשים שקדמו לתקופה ותנאי אחרון הוא שהיולדת הסכימה לוותר על דמי הלידה שלה לתק' המדוברת, בנוסף סכום הזכאות הוא לא גבוה כל כך והוא נגזר מגובה המשכורת ב 3 החודשים שקדמו לתק' לחלק ל-90, כלומר אם המשכורת הממוצעת היא 5000 אז 15000 לחלק ל-90 יוצא בערך 166 שקל ליום.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *



תגובות אחרונות

הכי משותפים

יש לך עסק שפונה לאמהות? פרסמו אותו אצלנו בחינם!